diumenge, 8 de març del 2015

Panys austriacistes

Fa poc vaig poder llegir un treball de recerca d'un alumne de batxillerat. Feia una recerca de tots els panys de les masies de Llavaneres i buscava els que representaven l'àguila bicèfala dels Àustries i els que tenien forma de flor de lis símbol dels Borbons. Primera notícia que els panys de les portes tinguessin aquest simbolisme, ho desconeixia totalment. Els primers són molt fàcils de reconèixer els altres costen un xic més.
La gran sorpresa va ser comprovar que una de les cases del meu carrer té un pany d’aquesta forma i jo no m’havia adonat mai. Aquest pany almenys té tres-cents anys! Així que ara em dedico a mirar les portes de les cases del centre de Mataró.
Realment el que més m’impressiona es que els meus veïns en més de tres-cents no hagin perdut les claus, jo que les haig de buscar un parell de cops cada setmana perquè no sé on les he posades!
Per cert algú em pot ajudar a saber si aquest fet és exclusiu del Maresme o és comú a tot arreu?

 Pany dels Àustries dels nostres veïns. Mataró.

  Un altre pany al centre de Mataró.